Digitalizace a automatizace v naší logistice
Za posledních několik let došlo v TGS k výrazné změně logisticko-skladového procesu směrem k digitalizaci a automatizaci. Naším cílem bylo zautomatizovat věci, které děláme opakovaně a mít tak více kapacity na vás – naše zákazníky.
Velkým impulsem pro změny byla implementace nového informačního systému v roce 2021. Tehdy jsme se rozhodli se softwarem změnit i související činnosti.
Od papíru k terminálům přímo na skladě
Do roku 2021 jsme si stále předávali podklady mezi logistikou a skladem v papírové podobě. Nově se podklady pro příjem a výdej zboží posílají už jen elektronicky přímo do pracovních terminálů ve skladu, což je vlastně něco jako mobilní telefon, který pracovník skladu nosí stále u sebe.
Tento terminál je vybaven i čtečkou čárových kódů a tak skladník dokáže načtením kódu rychle zkontrolovat, zda má v rukou to správné zboží. Odpadá únavná a zdlouhavá vizuální kontrola nápisů na zboží, která byla navíc spojená se značnou chybovostí.
V souvislosti s touto automatizací jsme se museli vypořádat s jedním nešvarem, obvyklým u výrobců nástrojů – unikátním složením čárového kódu u každého z nich. Museli jsme náš informační systém pomocí různých algoritmů naučit rozpoznávat čárové kódy různých výrobců.
Další velkou změnou bylo zavedení lokací – umístění zboží. Všechny šuplíky a regály mají nově svoje vlastní označení, jako je tomu například v Ikee a systém sám napovídá, na jakém místě se hledané zboží nachází. To vede k výraznému urychlení dohledávání zboží.
Automatizace objednávek i výdeje nástrojů u zákazníků
U logistek jsme zase zautomatizovali systém zpracování zákaznických objednávek tak, aby u těch jednodušších nemusely vůbec zasahovat. Informační systém si je sám posouvá k dalšímu kroku. Nově se objednávka, která má disponibilní zboží, sama odesílá do skladu a po jejím zpracování se i automaticky vystaví faktura, kterou software automaticky odešle zákazníkovi.
Před lety jsme také naskočili do výdejních automatů, které používáme například pro konsignační sklady u zákazníků nebo pro celé tool managementy, kde máme na starost správu veškerých nástrojů používaných zákazníkem. I tady jsme část činností zautomatizovali, například odesílání reportů a jejich vyřizování elektronickou cestou.
Budoucnost možná patří robotům
Tímto stupněm automatizace u nás rozhodně nekončíme. Stále víc směřujeme k automatizaci činností, které jsou opakované a možná i otravné, abychom měli čas na ty opravdu speciální, nad kterými se musíme víc zamyslet. Aktuálně řešíme například automatické vystavování objednávek na dodavatele.
Přemýšlíme také o robotizovaném skladu u nás v Mýtě, který by přijímal a vydával zboží bez zásahu člověka. Tam ale máme ještě kus cesty před sebou.
„Za posledních pár let jsme se posunuli opravdu hodně, i když to tak na první pohled nemusí úplně vypadat. Spoustu věcí jsme zautomatizovali a zdigitalizovali, takže nově zvládneme při stejném počtu lidí více činností.“
František Bušek, vedoucí logistiky