Speciální monolitní nástroje: Krok k vyšší efektivitě
Speciální monolitní nástroje se stávají stále oblíbenějšími pro svou efektivitu a preciznost a představují důležitý pokrok v technologii nejen díky tomu, že umožňují výrobcům dosáhnout vyšší produktivity, ale také vyšší kvality výroby.
Rukama našich konstruktérů a operátorů projde měsíčně několik desítek speciálů, které nelze srovnávat. Jak říká vedoucí nástrojárny Ing. Petr Šrachta, který se konstrukcí nástrojů také zabývá: „Každý speciál je originál. Proto se mu říká speciál a každý konstruktér má ke konstrukci nástroje svůj osobitý přístup. Já navrhuji nástroj dle předchozích zkušeností a také dost pocitově.“
Jak jsme si získali důvěru našich zákazníků pro objednávku prvního, druhého a dalších speciálů?
Je to vždy výzva, ale správným přístupem a strategií to lze zvládnout. O tom ví své náš mladý obchodní reprezentant nástrojů Jiří Bárta, který se díky skvělému speciálu dostal do korporátní firmy, jež se specializuje na výrobu automobilových komponentů.„Dostat se do korporátu není procházka růžovou zahradou ani pro ostříleného obchodníka. Firmy zaměstnávající okolo 1000 zaměstnanců zakládají své provozy na technologiích a nástrojích, které dovážejí z asijských zemí, a českou náhradu hledají až po delší době. Přiznám se, že jsem měl to štěstí, že jsem měl ve firmě někoho známého, který mi pomohl alespoň vytipovat, s kým jednat o možné spolupráci. Tuším, že to byla až tak pátá návštěva, kdy mě nechali k něčemu čuchnout. Když jsme se dostali na téma monolitů, holedbal jsem se, že dokážeme vyrobit prakticky cokoliv," vzpomíná se smíchem Jirka. Co následovalo potom? „Pamatuji se přesně, když řekl p. Koblenc: Tak počkejte, já vám něco přinesu. Přišel s výkresem nástroje a povídá: Tak si vás ověřím, schválně jestli dokážete udělat něco, co nám nikdo nechce udělat.“
Byla to první úspěšná vlaštovka do firmy a podařilo se nám zákazníkovi dodat speciální nástroj pro sériovou výrobu. „Navržený nástroj nahradil tři nástroje, které k operaci používali, a testovali jsme ho u nás ve firmě na mašině s ISO40, něco podobného, co má zákazník. Bylo několik požadavků, například čas obrobení, životnost nebo povrch. Nebylo to dokonalé hned napoprvé, ladili jsme ho do dokonalosti až do verze 3 a s tou byli hned u otestování na jejich mašině spokojení,“ popisuje Ing. Petr Šrachta, který nástroj navrhl.
Jak to vidí Martin Koblenc (manažer engineeringu / AISIN Europe Manufacturing Czech)?
„Pan Bárta k nám přijel na doporučení našeho bývalého kolegy a já osobně jsem si od schůzky moc nesliboval. Měnit dodavatele nástrojů v automobilovém průmyslu není úplně jednoduché, ale pan Bárta se nedal odbýt a řekl, že se firma TGS pokusí vyřešit nějaký problém, kde naši dosavadní dodavatelé selhali. Volba padla na frézovaní drážky olejového filtru na výrobku M20 CC (kliková skříň pro motor 2.0L). Od začátku projektu zde byly velké problémy s lámáním nástrojů a museli jsme zde používat 4 typy nástrojů – vrták, hrubovací frézu, dokončovací frézu a kartáč. Firma TGS nejen že vše sloučila do jednoho nástroje, ale v sídle firmy provedla i testy, kdy velmi přesně napodobila reálné podmínky na našem stroji a navržený nástroj odladila. Nasazení na stroji u nás pak již bylo bez problémů. Ušetřili jsme nejen 35 sekund strojního času, ale i náklady za nástroje a jejich výměnu. Nyní navržená fréza jede bez problémů a uvažujeme o prodloužení životnosti nástroje.
Až později jsem zjistil, že konstruktérem nástroje byl můj spolužák z katedry obrábění Petr Šrachta. Petr pak i s panem Bártou navštívil naši firmu a společně jsme prošli aplikace, kde by bylo možné něco vylepšit. Proto pevně věřím, že naše spolupráce se bude dále prohlubovat.“