Produktový tým: Pravé ruce našich obchodníků
Když se s jedním z našich obchodníků domluvíte na nákupu stroje nebo nástrojů, v našem produktovém oddělení se roztočí pomyslná kolečka procesů a výměny informací. O to, abyste dostali přesně to, co potřebujete, se stará náš tým produktových manažerů. Co přesně mají na starosti a co je na jejich práci nejvíce baví?
Gabriela Berglová – produktová manažerka pro stroje
Gabča je hlavní spojkou mezi obchodníky a výrobci strojů. Zjišťuje odpovědi na speciální požadavky, domlouvá dodací termíny a řeší konkrétní konfigurace strojů. Kromě toho se stará o to, abychom měli všechny dostupné informace od výrobců strojů, organizuje referenční návštěvy pro ty zákazníky, kteří chtějí vidět stroj v praxi a připravuje také materiály pro obchodníky nebo akce pro zákazníky.
„Portfolio strojů je pečlivě seskládané tak, abychom byli schopni reagovat na různé požadavky, různé dílce a různé typy prací. Ať už se jedná o soustruh, multifunkční centrum včetně upínání, automatizaci, roboty, podavače tyčí atd. Máme ve firmě showroom, kde máme skladové stroje – ty jsou k dispozici pro ukázky zájemcům, ale zároveň na nich děláme také testování pro zákazníka, nebo ověření toho, že na daném stroji bude možné vyrobit danou věc v požadovaných přesnostech,“ popisuje Gabriela. A co zajímavého ve strojích se událo v tomto roce?
„Zahájili jsme spolupráci s firmou, která patří mezi největší technologické firmy ČR - Siemens, s.r.o. Jsme tedy schopni prodávat, servisovat a programovat stroje, které jsou osazené řídícím systémem společnosti Siemens. K tomuto kroku jsme se odhodlávali celkem dlouho. Není to jen otázka vedení, ale spousta lidí ve firmě musí být řádně proškolena, abychom vše uměli ovládat a servisovat. Snažíme se neusnout na vavřínech, a pokud je třeba i nějaká novější nebo zajímavá technologie, nebojíme se toho a jdeme do toho.“
„Baví mě komunikace napříč firmou, komunikace s dodavateli a chystání různých akcí nejen pro naše obchodníky, ale především pro zákazníky. Mám i radost, když se za mé podpory zadaří prodat obchodníkovi velký projekt, i když ta hlavní zásluha je především jeho. Těší mě hlavně celý tým lidí kolem strojů – obchodníci, produktové oddělení, konstrukce, aplikační oddělení, servis, logistika. Do finálních prodejů strojů se zapojuje i vedení, je tedy skvělé, že je to celý ansámbl lidí, který se snaží vždy nějaký projekt dotlačit k úspěchu.“
Produktoví manažeři pro nástroje - Michal Nový a Ivan Kučera
Ivánek u nás pracuje celých 25 let a už skoro stříhá metr do důchodu. Pamatuje také vznik produktového oddělení před deseti lety. „Tenkrát naše portfolio vypadalo úplně jinak. Dodavatelů byla třetina, vlastní nástroje jsme ještě nevyráběli. V té době jsem zvládal být i aplikační technik a zaškoloval jsem u zákazníků obsluhu prvních prodaných strojů,“ vzpomíná. S růstem firmy a obchodního oddělení však přišlo i víc požadavků a tím pádem se Ivan soustředí už jen na produktový management.
„Všechno, co dělám, mě baví. Chci mít ve své práci pořádek. Ceníky, karty jednotlivých produktů a že jich je. Musíš myslet na zákonitosti, např. zneplatnění položek, když přijdou nové položky, musíš je správně zařadit, dopsat detailní popisy v češtině, fakt si s tím musí člověk pohrát. Když se to neudělá pořádně, tak tě to stejně za půl roku dožene. Rád pomůžu, takže když vyřízením požadavku obchodníkovi dopomůžu k prodeji nástrojů, pomáhám tím také firmě vzrůstat“. A za ta léta jistě bylo spousty požadavků že? Nějaký, na který dodnes vzpomínáš?
„To si konkrétně nepamatuji, protože těch bylo. Nejen vtipných, ale i absurdních. Já jsem splachovací typ a nenosím tyhle věci v hlavě. Jakmile něco takového je, tak to prostě vyřídíš a hned to vypustíš. A jedeš dál,“ říká s úsměvem Ivan.
Michal začínal u brusky jako operátor stroje. Postupně se vypracoval na vedoucího produktového týmu. Jeho začátky ale vůbec nebyly jednoduché. „Byla to katastrofa. Sice jsem to nedával najevo, ale bylo to dost depresivní. Než jsem pochopil systém požadavků nebo se naučil, který požadavek nedává smysl. Osobně jsem rád, že jsem postupem času začal pociťovat, že jsem si získal důvěru kolegů. Byl jsem brán jako mlaďoch bez zkušeností, není z oboru, bude dělat spoustu chyb a teď už mě berou seriózně. Možná proto jsem dostal na starosti složitější projekty a příležitost ve vedoucí pozici.“
„Baví mě, že ta práce není stejná, nikdy nevíš, co přijde. Když jsem věděl, že u mašiny budu od 6-14 hod. nebo od 14-22 hod., budu dělat v podstatě pořád to samé a budu stále zavřený v určité části haly, ze které se nehneš. Tady mám možnost komunikovat s hodně lidmi, ať už jsou to obchodníci, zákazníci, dodavatelé, mám možnost vycestovat na schůzky s dodavateli, na školení, a tak celkově obíhávat jednotlivá oddělení ve firmě, se kterými řeším úkony týkající se produktů, ať už ve výrobě, logistice nebo v marketingu,“ popisuje Michal. A jeho osobní cíl na nové pozici?
„Určitě najít kvalitního produktového manažera, vychovat si ho, tak aby nám neutekl a zapadl do týmu. Druhým cílem je si pevně definovat strategii produktu a provázat více jednotlivá oddělení, aby vše pospolu fungovalo. Jsem na začátku, ale věřím, že v příštím roce už díky strategii produktu budou prodeje na maximum.“
Co by měl nový produkťák umět? Všichni členové týmu se shodují, že práce produktového manažera je hodně o pečlivosti, pořádku, komunikaci a neustálého vzdělávání se. Práce je sice hodně o kanceláři, ale také o setkání s dodavateli, zákazníky, ostatními odděleními. Nuda to tedy rozhodně nebude.